Havudsigt Portugal.jpg

Baggrund, tekst m.m.

Shadows
Fra "A matter of time" (1995/2012)
 
 

Klik           for at vælge andre sange

Screen Shot 2021-06-11 at 13.52.44.png
Spotify logo Green.jpg
toppng.com-buttons-tidal-now-available-o

Om
en ekskæreste med et drømmende og lidt mørkt sind.
Den handler om en hændelse i fortiden, der mange år efter stadig linker hende til fortiden og hviler som en skygge over hendes nuværende liv.

Jeg arbejdede selv på dét tidspunkt en del med at gøre mig fri af ting i fortiden, som jeg kunne mærke lagde en unødig dæmper på min livsglæde, og sangen er på dén måde en slags "vejledning til mig selv".

Grundpræmisen for teksten er, at fortiden ER fortid (der eksisterer kun nutid) og at det derfor udelukkende er vores tanker OM fortiden der definerer den, og dermed hvordan den påvirker vores liv nu og her.

Det er uden sammenligning dén af mine tekster jeg har fået mest feedback på efterfølgende (og jeg får det stadig). For nogle år siden fik f.eks. jeg en mail fra én som sagde, at vedkommende havde hørt den "flere gange om dagen i en lang periode" og at den havde været afgørende for at kunne forlade en religiøs sekt. Den slags gør en sangskriver glad.

"Shadows" er sammen med sangen "A matter of time" også dét nummer der har været brugt mest i diverse film- og TV-produktioner.

Der er iøvrigt en sproglig fejl i teksten: "The shadow always reminded her OF" (mening:"mindede hende OM at..".
Det hedder selvfølgelig "..reminded her THAT" - det er rettet i 2012-udgaven med de nye vokaler.

Shadows
(Musik & tekst Lysdal)

Have you heard the story ‘bout the girl

Who fell in love with her shadow

She was just a child when it happened one night

Witnessing an unbearable scene

 

The shadow said “I’ll protect you from the truth

as long as you protect me from the light.

And if you’ll stay with me here in the light

I’ll embrace every inch of your unhappy soul”

 

She had all her dreams in sight

But she refused to step out in the light

She was loved by everyone,

but was in love with her shadow.

 

The shadow always reminded her that

She was over head and ears in debt to him

And everytime she tried to run away

He held the truth up to her weary eyes

 

Shadowland an imaginary place

But everything in there just looks so real

Hard to find find a way out when you’re there

Hard to be clear

 

But in the deep river of her heart

She knew that she could change her state of mind

If only she dared to see again

The reasons why she fell in love that night

 

And then one day she knew exactly what to do

She stod up tall and opened up her eyes.

And then she said “I don’t need you anymore, and I’m not even sure I ever did”

 

She had all her dreams in sight

And suddenly she stepped out in the light

She was loved by everyone, even by her shadow.

(alle teksterne fra "A matter of time")

Albummet "A matter of time"

Helt op til vores sidste øver kort før indspilningerne, var det faktisk meningen at det skulle være en instrumentalplade – med “Easy to forget” som eneste vokalnummer, og den skulle også have være udgivet under bandnavnet “Time Group” (dét hed vi dengang).
Men pladeselskabet mente det var nemmere at promovere albummet med et frontfigur-navn - så det blev “Lysdal”. Og de var så glade for sangnummeret, at de spurgte om jeg ikke kunne skrive nogle flere. Så i løbet af et par måneder skrev jeg så de resterende seks.
Derudover var der et Randy Newman nummer (“Marie”) og Billie Holidays´ “God bless the child”. Den sidste valgte vi fra, men den er med på den remasterede udgave fra 2012.


Grundstammen i bandet var: (se billederne – så unge og glade).

Niels Thybo – piano/keys,
Lisbeth Diers – percussion,
Anders Pedersen – trommer,
Kaspar Lindhart – bas 
JL - Vokal, akk- og el-guitar
 

Op til de første studie indspilninger havde vi en tre-dages øver med bandet, men jeg havde ikke fortalt de andre om “den nye linje” før vi mødtes dér. Så de var noget overraskede da jeg sagde, at jeg havde skrottet det meste af dét vi de senere år havde arbejdet og været ude at spille med, og at jeg havde en håndfuld helt nye numre med, som var dét der skulle være på albummet (jeg husker modtagelsen af oplysningen som “en blanding af gnavenhed og nysgerrighed” :-) ).

De første indspilninger var i oktober 1993 i Sun-studiet på Dortheavej i NV i Kbh – ét af landets på dét tidspunkt bedste studier. Bjarne Hansen var tekniker og René Cambony producer. Efterfølgende havde vi sessions i aug og oktober 1994. René producerede de første fire numre, men kunne så ikke blive enig med pladeselskabet Sundance om økonomien, hvorefter vi fik Flemming Ostermann ind over. Begge arbejdede meget dedikeret – og forskelligt - med musikken, og har stor ære af udfaldet.

Vi indspillede på 48 spors digitalbånd (som bare er en “almindelig” båndoptager, men på et digitalt medie), pulten var en stor SSL og der blev mikset ned på DAT-bånd (også digitalt). Men det var jo før den nuværende indspilnings og editeringsteknik med Protools m.m., hvor man kan klippe og klistre og ændre alt bagefter, så selve live-/grund-indspilningerne lagde i meget høj grad grunden til hvilket nummer man endte op med.
Men der blev selvfølgelig “dubbet” en del (kor, ekstra percussion, guitarer, keys m.m.), og i processen blev der involveret en efterhånden ret lang række andre musikere:


Jon Bruland – bas
Rune Harder Olesen – percussion
Christina Boelskifte – kor
Klaus Menzer – trommer
Otto Sidenius – orgel
Øyvind ougaard – harmonika
Jacob Christoffersen – flygel
Bobo Moreno – kor
Niels Dahl – kontrabas
Flemming Ostermann kor og akk-guitar

 

I 1997 vandt albumet ved "Cerbul d'Aur International Popmusic festival", prisen som "Årets bedste CD" blandt deltagere fra 72 lande
(se video).
Blandt de andre deltagere var iøvrigt en meget ung Christina Aguilera (se video). Selvom hun ikke kom helt til tops, må man nok blankt erkende, at hendes PR-arbejde efterfølgende har fungeret en del bedre end mit.

 

Der blev lavet to - ikke grænseløst fantastiske - musikvideoer i forbindelse med albummet: "Shadows" og "Be my angel"

I 2012 var jeg sammen med et større hold rundt i landet og spille en "A matter of time" tur, hvor vi spillede hele albummet fra start til slut: https://gaffa.dk/anmeldelse/60639

 

Credits

Dét at stort set al musik idag blir solgt som signaler gennem luften har  gjort, at al den baggrundsinfo om musikere, studie, teknikere, fotografer m.m., som man før kunne finde på covers, er væk.

Så her en liste over de skyldige:
(og jeg er beæret over at arbejde med dem allesammen)

MUSIKERE PÅ "A MATTER OF TIME"


Jens Lysdal Vokal, akkustisk guitar, elguitar, synth, percussion

Niels Thybo Flygel, synth og el-piano (DR Big Band, Thad Jones' Eclipse, Marilyn Mazur)

Kaspar Lindhart  Kontrabas

Lisbeth Diers  Percussion (Airto Moreira, Trilok Gurtu, Tomaz Stanko,  Steve Swallow, Marilyn Mazur, Don Alias)

Anders Pedersen   Trommer
(Allan Olsen, Drori/Hansen)

Otto Sidenius  Orgel

Jakob Christoffersen Flygel (Curtis Stigers, James Moody,
DR Big Band, Joey Baron)

 

Øyvind Ougaard  Harmonika (Sebastian, Monrad & Rislund, Kim Larsen)

Jon Bruland  El-bas (Dr. Hook, Anne Linnet, Lars HUG, Kasper Vinding, Alberte, Michael Falch)

Niels Dahl  Kontrabas (Vildnis)

Klaus Menzer  Trommer (Sneakers, Savage Rose, Palle Mikkelborg, Hanne Boel)

Rune Harder Olesen  Percussion (CV Jørgensen, Gnags, One Two, Kim Larsen)

Christina Boelskifte  Kor  (Sanne Salomonsen, Danseorkestret)

Bobo Moreno  Kor

Flemming Ostermann Akk. guitar & kor


(se udspecificeret creditliste pr. nummer)

 

TEKNIKERE M.M.

Optaget i Sun Studio, Kbh af Bjarne Hansen
Mixet i Sun Studio, Kbh af Niels Hofman
"Marie" Mixet i Sun Studio, Kbh af  Bjarne Hansen
"Be my angel" Mixet i Medley Studios af Mads Nilsson

Vokaler til 2012-version indspillet i Village Pond Studios
Mixet af Lars Nissen


Mastered af Oli Poulsen i Tocano (1995 version)
Mastered af
Nikolaj Vinteni Supersonic (2012 version)

PRODUCERET AF FLEMMING OSTERMANN, RENÉ CAMBONY & JENS LYSDAL

Photo by Martin Sne
Cover design:Lars Grønvad


 

Anmeldelser

“Jens Lysdal’s CD emmer af engagement og musikalitet” -Jyllandsposten

“Det kunne faktisk kun være et spørgsmål om tid før denne gudsbenådede sanger, guitarist og sangskriver endelig lavede sin første CD. Jens Lysdal kan helt igennem måle sig med amerikanske sangskriver kultfigurer som Paul Simon og Randy Newman” - World of Music (Tyskland)

“Stilrent og elegant ikke ulig en Paul Simon eller Sting på måneskinsarbejde” -Berlingske

“Pludselig er den der – gåsehuden….. og han spiller guitar som de helt store. Sparsommelig med forsiringerne, helt uden tricks for galleriet, præcist, med en vidunderlig rund tone” GDM-Aktiv (Tyskland)

“Jens Lysdal's debut-album “A matter of time” er I den grad på tide, da den 35 årige singer-songwriter med det talentfulde guitar-spil viser en modenhed få debut-album kan fremvise. Sammenligninger med John Hiatt er uundgåelige med en stemme som Lysdals. Han har givet et solidt bidrag til den amerikanske roots-rock tradition der inkluderer Hiatt, Ry Cooder og The Blasters”. Korean Times (Syd-Korea)

"Dagens featurede album er dansk, dejligt og ganske overraskende. Teksterne er snu, skæve og skarpsindige og smukt udformede – ligesom arrangementerne"
-The Planet” Radio National - Australien

“Et melodisk mirakel. Indfølt, stilfuldt og superprofessionelt” - Information

“En usædvanlig lovende musiker, sanger komponist og tekstforfatter - et dejligt tiltrængt pust på den danske musikscene. Jazzet, poppet, ballader, akustisk, elektrisk, men først og fremmest begavet. Ingen nemme løsninger. Ingen lave gærder. Det hele flyder elegant i én stor let klokkerén strøm ” - Ekstra Bladet

“Ét af nyere dansk pophistories mest helstøbte værker” - BT

“Lysdal katapulterer sig op på førsteholdet af danske sangskrivere, han er kommet for at blive” -Århus Stiftstidende